Wednesday, October 5, 2011

kek lapis bumi



tergoda tengok gambar kek ni semasa menjengok blog teratak impian, jadi tc cuba le, cuma hasil kerja tc tak secantik mereka sebab tc guna loyang saiz 8" x 8" (tak ada loyang yang kecil)
minta izin ya kepada semua yang terbabit dengn resepi ni tc nak tempek kan kat sini

KEK LAPIS BUMI
Sumber: Dzana@Inspirasiku
(Sumber : HaSue: I Love My Life)
Bahan2 (Untuk separuh adunan biasa) akak guna loyang bulat 7 " x 7 "
• 220g Mentega
• 90g /1/2 Gelas gula halus-kurangkan kpd 80g jika x suka manis
• 110g /1 Gelas tepung gandum
. 1/4 cawan horlick
• 5 Biji telur
• 150g seri kaya
• 190g/ 1/2 tin kecil susu pekat manis -susu tin rendah boleh rujuk sini
• 1/2 sudu teh serbuk nescafe + 1 susu serbuk koko(campurkan dengan 1 sudu air panas)
• 1/2 penutup botol esen vanilla
• Pewarna Hijau dan Kuning secukupnya


Cara-cara : Ikut cara Dayang@dapurku Sayang
1. Sediakan pengukus dan jerangkan airnya. Lengserkan dengan mentega dan taburkan dengan sedikit tepung. (Seelok-eloknya alaskan loyang dengan kertas serap minyak)
2. Ayak tepung bersama horlicks di dalam satu bekas yang agak besar. Ketepikan.
3. Pukul mentega bersama gula sehingga kembang dan putih.
4. Masukkan telur sebiji dan putar dengan kelajuan minima. Masukkan lagi sebiji telur dan putar lagi. Ulangi sehingga habis.
5. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
6. Masukkan serikaya dan putar sebati. Kemudian, masukkan susu pekat dan putar lagi.
7. Masukkan tepung dan diadun sekata.
8. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Campurkan satu bahagian dengan bancuhan nescafe tadi dan kacau sebati. Adunan kedua dan ketiga diwarnakan hijau dan kuning. Kemudian setiap bahagian ini dibahagi lagi dua dengan menggunakan bekas-bekas atau cawan-cawan kecil.
9. Tuangkan adunan hijau ke dalam loyang terlebih dahulu. Kemudian, tutuplah loyang dengan kertas foil. Kukus selama 3-5 minit atau sehingga adunan dah tak cair.
10. Tuangkan untuk lapisan kedua iaitu adunan kuning. Ratakan. Kukuslah lagi hingga dah tak cair.
11. Akhir sekali ialah adunan nescafe. Ulangi proses hingga habis.
12. Untuk lapisan terakhir, sila kukus selama 30-40 minit atau sehingga kek masak sempurna.
13. Sejukkan kek sebelum dipotong.


komen tc :
tc rasakan kek ni agak berminyak, tetapi rasanya memang sedap, mungkin kalau nak buat sekali lagi tc nak kurangkan penggunaan mentega nya

2 comments:

kzai said...

salam ziarah tok chik..dh cuba resepi ye..yumyumm

tok_chik said...

wkslam kzai
alhamdulillah.......kalau ianya menepoati selera
kita sama2 ucapkan terima kasih kepada pemilik asal resepi ni dan juga kepada pemilik blog yang tc copy dan paste resepinya
kek ni rupanya akan jadi lebih sedap setelah disimpan melebihi 24 jam, rasa berminyak tu pun hilang dgn sendirinya..

Followers