Sunday, August 5, 2012

penawar gastrik terbaik

sekian lama, tc memang menghidap gastrik, TETAPI itu bukan alasan untuk tidak berpuasa.
mengapa tc berkata begitu? sebabnya....pada hari2 biasa pun bukan sepanjang masa kita akan diserang gastrik. setiap kali lepas berbuka, makanan yang dimakan hanya mampu bertahan dalam perut tc sekitar 1 - 2 jam, selepas tu semua akan dimuntahkan semula.
tc juga tak boleh makan pada awal pagi, kalau makan, sekitar jam 9 pagi, perut akan mula meluas dan muntah.
bercerita pasal gastrik, rakan kepada rakan tokchik memberikan petua untuk mengatasi masalah tersebut.
menurut kata beliau...cukup mudah untuk mengatasi masalah gastrik
apa yang kita perlukan adalah :
2 tin air krim soda
1 tin susu cair

didalam periuk, campurkan air krim soda dan susu, gaul sebati dan didihkan,
apabila nampak bancuhan tu mendidih/meruap. matikan api
minum secawan setiap hari (bulan puasa ni selepas berbuka) , bakinya boleh disimpan didalam peti sejuk.
tc pun mencuba petua yang diberikan, hari pertama meminumnya.....perut tak le meragam sangt ..ada juga muntah sedikit.
masuk hari kedua...."aikk......tak muntah pun malam ni:" tc berkata dalam hati
teruskan kehari ketiga dan nak dijadikan cerita, subuh tu tc terjaga, tc minum secawan milo, makan potongan tembikai dan kemudiannya tc menjamah pengat pisang. Perut tak rasa pedih atau meragam.
alhamdulillah, pada siang harinya...langsung tak rasa nak muntah atau rasa pedih pada perut.
tc minum sehingga habis "ubat gastrik" tu dan sehingga kehari ni....alhamdulillah.....gastrik tc tak melanda dan tc boleh menjamah makanan dipagi hari.
untuk makluman....tc menghidap gastrik ni sejak umur tc 15 thn.






17 comments:

RADIAH said...

Waaa boleh cuba ni

tok_chik said...

cuba lah radiah
sepanjang bulan puasa hari tu, tc tidak mengalami masalah gangguan gastrik sampailah kehari ini

Fakhruddin said...

boleh caye ke?
bkn ke gstrik c blh mnum air gas?
awk kene hari2 ke gastrik?

tok_chik said...

tc dah mencuba dan ianya berkesan
gastrik tc bukan dtg setiap hari
dan syukur...walaupun ada gastrik ianya tak menghalang untuk berpuasa penuh

Anonymous said...

betul ker ia blh merawat gastrik? Sy pn pngidap gastrik jga. Slain pd tu bnyk angin dlm badan. Sy tk blh slh mkn. Lately sy kerap muntah n sakit perut. Tp syukur dlm bln puasa gastrik sy tk ganggu. Cuma sy nk tnya ler klu yg pnh buat operate cyst blh ke cuba ptua ni? Mmg kna amalkan slalu ker? Tk mudarat? Itu air bgas kan?

tok_chik said...

tc dan mencuba petua diatas (yang diberikan oleh rakan tc)
alhamdulillah.....ianya berkesan kepada tc.
sbb tu tc kongsikan disini mana tau boleh sama2 membantu orang lain

shahid ishak said...

salam...ni mslh gasttik dan ngain byk sgt dlm badan...takut jgk nk monum air gas...ada sapa yg dh cuba tlg share....saya dh sebulan x p keja ni....

tok_chik said...

kalau dah sampi sebulan tak pergi kerja tu teruk dah tu shahid ishak.
dah ke hospital ke

saya sendiri dah mencubanya..dah alhamdulillah ianya berkesan kepda saya, maka saya catatkan kat blog saya nie.

orang lain saya tak tau lah pulak kalaua da yang dah mencuba

noye said...

salam..betul meh mcm ni??
bcoz bf ny dah tahap sakit teruk..hingga muntah darah dah..
takut juga nak cuba bcoz nt mnambahkan pula...

tok_chik said...

kalau dah sampai muntah darah tu...pergi ke hospital
itu pilihan yang lebih baik

petua yg tc kongsikan ini mngkin sesuai untik yag belom kronik

Anonymous said...

Salam tc..baki yg disimpan dalam peti ais tu klu nak minum balik kena panaskan balik ke? tq

Anonymous said...

Nak tanya..nak minum tu pagi ke malam? klu bulan posa selepas berbuka kan? klu bukan bulan posa?

Anonymous said...

saya dah cuba ada mcm rasa mual2 kat tekak..memang cam tu ke?

tok_chik said...

assalam
bila kita simpan dalam peti sejuk..."benda" ni akan pekat macam yougrt
tc biasanya terus minum aja

kalau bukan bulan puasa....minum sekali pagi...sekali malam
habis kan yang dah dibuat tu aja
tengok macam mana perubahnnya

rasa mual kat tekak?
tc minum tak ada pulak rasa mual
mungkin lain orang lain yang dirasa

Anonymous said...

Sy nk cuba lah... Sekali minum banyak mana? Minum tu time perut kosong atau selepas makan?

tok_chik said...

masa tc buat / mencuba petua ni ketika bulan puasa
jadi tc minum setelah berbuka
tc minum anggaran 150ml / 2/3 cawan

rasanya tak ada masalah diminum ketika perut kosng atau selepas makan

Anonymous said...

bole call saya 01124069829
suami saya guna kan 1 produk organik ni mmg ok dn dah lama x kena gastric

Followers