Sunday, April 25, 2010

pekasam daging

kebelakangan ini tokchik asyik dok teringat masakan yang pernah dimasak oleh arwah bonda tercinta, apa lagi, kring.....kring..... tel wak emon..... tanya resepi le ....



teringat keenakkan daging pekasam masak lemak cili padi arwah mak.projek hari ini .... menyediakan pekasam daging. pagi2 tadi kepasar, beli sekilo daging, balik kerumah, potong ikut saiz yang sesuai, dibersihkan, dan bermulalah proses memeram daging.


selapis daging, taburan nasi sejuk, garam dan asam keping, buat le bersilih ganti sehingga selesai kesemuanya, tutp ketat2 bekas yang digunakan, lepas seminggu boleh le dimasak

18 comments:

Sally said...

Salam tok chik..perapnya tak payah letak dlm fridge kan..

tok_chik said...

assalam sally...maaf lambat reply

tak perlu
buat macam yg tc tunjukkn dalam gambar tu

MAT NOR said...

Senang jela buat pekasam daging ni. Bolehla wife saya cuba buat.

Anonymous said...

pernah tgk org buat pekasam guna beras goreng garam n asam keping.. tp awk guna nasik.. mgkin lg cepat jadi ye?.. tp sy pnh cuba yg ngan beras tu... lama peram x jd2.. last2 daging/ayam tu yg berkulat.. huhu :(

tok_chik said...

ini cara yang digunakan oleh arwah bonda saya
untuk pekasa ikan sungai pun boleh
yang pnting garam kena cukup dan ditutp ketat

Anonymous said...

salam
garam tu agak2 ke
sume bahan agak2 ye
tq

tok_chik said...

guna kan garam halus
taburkan rata

Nurul Ain Ain said...

Salam tok cik....maaf brtanya ye.apa fungsu nasi sejuk tu untuk proses pemeraman daging?x berkulat ke nnti?klau x letak nasi sejuk tu apa akn jd ek?? Terima kasih....

shahida asmuni said...

Nasi sejuk? Nasi yang dah dimasak dan dah di masak 2 ke?

tok_chik said...

nurul ain
assalam
nasi sejuk ni berfunsgi sebagai pengawet bila dicampourkan dengn garam
insyallah tak berkulat
tc gunakan cara yag digunakan oleh arwah bonda tc

shahida asmuni
ya
nasi yg dah semalaman atau pun yag dah betul2 sejuk

Anonymous said...

Asslm nak tanye selepas seminggu peram tu daging perlu basuh ker boleh terus di masak?

tok_chik said...

basuh dan boleh lah dimasak

Anonymous said...

salam akak..nak tanya..waktu nak lapis2 tu..mana dulu?nasik,garam,daging,asam,pastu ulang lagi ke?atau gaul sekaligus?nak cuba buat..konfirm nasi sejuk ye..coz penah beli dri kwn,diaorg guna beras yg disangai..

tok_chik said...

ini cara yang digunakan oleh arah bonda saya.
dilapiskanletak daging
tabur garam
tabur nasi sejuk

Anonymous said...

Salam...boleh tahan berapa lama ya?

tok_chik said...

senang kira...
lepas dah menjadi. simpan aja dalam peti sejuk
tetapi arwah bonda letak dipara pinggan aja. bertahan berbulan2 selagi tak habis dimakan

Anonymous said...

Wow, bestnya......

Anonymous said...

Tok chik ..resepi pekasam kita sama le...
Saya buat bisnes pkasam ikan pun pakai ns sejuk..
Rasanya lbih sdappp..

Followers