Wednesday, April 21, 2010

rezeki anak yatim

majlis persandingan ain dan wan hanya berbaki lagi 2 minggu, setakat ini persiapan yang dibuat sudah mencakupi 80%, tinggal "benda2 halus" yang perlu diselesaikan.

kad undangan sudah mula diedarkan pada minggu ini. sebagai bapa saudara dan adik kepada arwah ibu pengantin perempuan, tokchik terbabit secara langsung menguruskan persediaan dan persiapan majlis persandingan dan kendurinya. bercelaru juga nak menyediakan susun atur jadual dan juga perancangannnya

berselang 2 minggu sekali tokchik dan herman serta kak ojie (abg dan kakak ipar pengantin) turun ke segamat, banyak betul urusan yang perlu dilakukan, kesibukan yang ketara mula terasa pada pertengahan bulan march.

sebagaimana kata herman "L ada hanya seorang adik aja chik, buruk baik tu le adik L, L hanya maukan yang terbaik untuk adik". bila mendengarnya hati tokchik jadi sayu, orang lain disaat bahagia, mak ayah ada bersama untuk berkongsi kegembiraan.

kekadang tokchik merasakan seolah2 menguruskan majlis persandingan anak tokchik pula. kalau orang lain kita boleh membantu mengapa dengan darah daging sendiri kita harus berkira. bukan niat mencari nama atau minta dipuji tetapi lebih kepada rasa tanggungjawab dan rasa kasih kepada anak saudara yang dah tak beribu ini

setiap kali tokchik mencari idea merombak perancangan yang telah dibuat, seakan2 terasa kehadiran arwah kakak (hajjah rohaya) disisi, mememerhati dan juga semacam memberikan kekuatan kepada tokchik. seringkali juga airmata tokchik tumpah bila sebak dihati tak mampu dibendung. anak2 saudara yang lain masih beruntung sebab mak ayah masih disisi, boleh dijadikan dahan untuk berpayung dan bermanja.

sepekara yang membanggakan tokchik, kesepakatan sanak saudara apabila diberitau berkenaan majlis yang akan berlangsung pada 09-05-2010 nanti.

inilah respond yang tokchik dapat bila tokchik menghubungi mereka:

ucu maharani : "damak, awak nak orang bantu apa? nanti orang tempah rempeyek, boleh
kita makan sama2 kat dewan"
terima kasih ucu sebab sudi sponsor bunga pahar

mak andak aka : "cik, takkan tak ada tempat untuk kita adik beradik berkumpul? takkan
kak nani kak nani nak dtg hari langsung tu" kita kumpul adik beradik cik,
pakcik nak apa?"

dipendekkan cerita, mak andak bermurah hati menaja 300 goodies bag,
ini namanya rezeki anak yatim.

"cik....... nanti akak masak nasi dan lauk bawa dari kluang, kat penginapan nanti boleh makan sama2, akak ada tempah kuih, nanti akak bawak sekali" wak emon memaklumkan bila tokchik menghubungi.

"kring2.......kring2" ......... sapa pula menelepon ni

"cik......... angah sponsor bunga manggar dan jajan untuk budak kecik ya cik"
cikgu rozila kita pula menawarkan sumbangan.

"cik.... pakcik nak apa" ujang pula bertanya
"apa yang ujang boleh kasi dan berapa banyak" tokchik bertanya semula
"pakcik cakap aja le" jawab ujang......ini sudah baik
" okay .....pakcik nak sumi besar 500"
" beres cik....... 08/05/2010 sumi sampai" janji ujang pada tokchik

juga tak terhingga terima kasih pada mak jah (panggilan ain dan herman - adik kepada bapa mereka) kerana membenarkan tokchik bertunggutangga dirumah beliau sepanjang tokchik berulang alik kesegamat.
mukhlis yang banyak membantu, ayang, ijoy, eddy, ash.......... ini baru namanya saudara masa susah masa senang......

gambar2 kenang2an yang tokchik snap dari album, scanner tak ada.....

gaya rambut bobot semasa kecil, fesyen rambut topi keledar.... serkup topi keledar..... potong aja..hehehe





dah menikah dah sibobot...... tak lama lagi jadi ibu.....


gambar2 kenangan arwah kakak.... hajjah rohaya hj awang...alfatihah semuga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang2 yang mendapat keredhan sang pencipta.










HIDUP INI BUKAN PILIHAN TETAPI TAKDIR YANG HARUS DIJALANI OLEH SETIAP INSAN

No comments:

Followers