Sunday, July 19, 2009

ikan sungai gulai lemak cili padi

"L..........jom kita gi menjenguk pengantin baru hujung minggu ni" tokcik mempelawa L n ojie untuk turut sama bertandang kerumah pengtin baru along jenny dan idah.
"ok ja cik.........nanti L bawa ikan dari tasik kenyir"
"wah.....ini sudah bagus" bisik hati tokchik

tanggal 18-07-2009 tokchik kerumah sewaan along jenny .........L dan ojie sampai sekitar jam 8.15malam, berasap juga tokchik menunggu.......almaklum le ikan sungai yang dijanjikan tak muncul2....perut pula dah mula bernyanyi2.

"L dah sampai ni......nak parking kat mana" sayup2 terdengar suara L dicorong telefon. " jap chik...........along gi turun jemput abg L" along jenny bersuara..

" yeahhhhhhhhhhhh......ikan sungai sudah mari" senyum lebar dibibir tokchik..... yummyyyyyyyyy........almaklumlah dah lama tak merasa ikan sungai yang betul2 "fresh" bukannya ikan yang dibela di dalam kolam. bila tokchik buka beg plastik yang dihulurkan ojie....... jeng.jeng.......jenggggggggg...... ada ikan baung, ikan kaloi, kelah, juga ada 3 jenis lagi yg tokchik lupa apa ke namanya.


pasangan pengantin baru membersihkan ikan, ni le namanya semangat gotongroyong dalam hidup berumah tangga


ni pulak pasangan bahagia...... tauke ikan sungai untuk menu makan malam ari ni


ini le menu makan malam---ikan sungai masak lemak cili padi, tempe goreng berempah, ikan sungai goreng garing2, sambal tempoyak, ulam jering muda

along jenny sedang baca doa sebelum makan, tokchik pula sibuk ambik gambar


ikan baung masak lemak cili padi....pedas tetapi menyelerakan


ni ikan kelah goreng.........


habis dah....licin semua.........

"pakcik aku cakap ikan tu sedap le, bila kita nak gi mancing lagi" agaknya tu sms yang L hantar kepada kawan memancingnya

apa2 pun tokchik nak ucapkan terima kasih pada anak sedara tokchik, lain kali gi le mancaing lagi.........mancing ikan aja tau......jangan mancing yang bukan2.......

bila menjamah ikan sunagi ni teringat tokchik pada arwah bonda tersayang yag sememangnya kaki pancing, L tu kira pewaris generasi ke 3 hobi memancing arwah bonda.
ikan kaloi.......memngingatkan tokchik pada ikan yang bertahun2 dibela oleh arwah bonda......ikan kaloi.

1 comment:

Anonymous said...

sedap nye ikn sungai pakcik...nyum3...

Followers