Saturday, July 3, 2010

tahukah anda

1. Sawney Beane bersama isterinya , lapan anak lelaki , enam anak perempuan dan 32 cucu ..merupakan sebuah keluarga kanibal yang tinggal di dalam gua berdekatan Galloway, Scotland pada awal kurun ke-17..walaupun bilangan sebenar mangsa tidak diketahui, tapi keluarga kanibal ini dipercayai telah membunuh 50 orang mangsa setiap tahun..Seluruh ahli keluarga tersebut telah ditangkap oleh tentera lalu dibawa ke Edinburgh dan dijatuhi hukuman mati tanpa dibicarakan di mahkamah terlebih dahulu

2. Ahli psikologi terkenal Jerman, Sigmund Freud adalah manusia yang takutkan paku pakis!

3. Darah manusia mengalir sejauh 96,560 kilometer setiap hari dengan melalui setiap uratsaraf, arteri, kapilari serta pembuluh darah.

4.Nycrophobia ialah pnyakit takutkan gelap, manakala adontophobia ialah ketakutan kepada gigi

5. pyrophobia pula, ketkutan kepada api manakala phobatrivaphobia ialah ketakutan kepada perkara-perkara luar biasa mengenai fobia

6. Satu tahun mengandungi 31,557,600 saat. Satu bilion saat pula bersamaan dengan 37tahun.

7. Samuel clemens yang juga dikenali sebagai Mark Twain menghisap 40batang Cerut seharipada tahun-tahun terakhir hayatnya....

8. Kertas telah dicipta pada tahun 105 Masihi oleh seorang sida China bernama Tsa'i Lun.

9. Sehingga kini belum ada sesiapa yang dapat memadamkan rekod ibu termuda di dunia yang dipegang oleh Lina Medina..Lina melahirkan bayinya pada hari ibu 14 mei 1939, ketika dia baru berusia 5 tahun 8 bulan ..Bayi lelaki seberat2.7 kg itu dilahirkan di sebuah hospital di Peru melalui pembedahan..Lina anak seorang petani miskin yang tinggal di Paurange, Pergunungan Andes, Peru. Pemeriksaan doktor dan saintis mndapati kehamilan Lina itu berkait rapat dengan penyakit 'Cepat Tua' yang dihadapinya..
Persoalan Penting : Siapa yang menghamilkan Lina? Sehingga kini tiada siapa yang tahu kerana Lina 'Merahsiakannya'.
Bapa Lina telah ditahan polis kerana disyaki memperkosa anak perempuannya itu, tetapi kemudian dibebaskan kerana kekurangan bukti.Pada tahun 1940, Lina dihantar ke Chicago, Amerika Syarikat untuk merawat penyakit cepat tuanya itu..Beliau kini menetap di Lima. Anak lelaki Lina itu diberi nama Gerardo, Meninggal dunia pada 1979, ketika berusia 40 tahun.

10. Orang yang paling hebat berenang di planet ini mungkin Martin Strel , lelaki Slovenia yang kini berusia 56 tahun. Sehingga kini Martin memegang banyak rekod yang menakjubkan , antaranya berenang tanpa henti paling lama , iaitu selama 84jan 10 minit. Rekod itu dilakukannya pada tahun 2001 dengan berenang menyusuri Sungai Danube bagi jarak 504 km. Sebelum itu, pada tahun 2000, Martin Strel telah berenang di sepanjang Sungai Danube sejauh 3,004km dalam masa 58 hari. Tapi ia dilakukan dengan berhenti rehat beberapa kali setiap hari.

Pada Julai 2002, Martin Strel berenang sepanjang Sungai Mississippi sejauh 3,885km selama 68hari, Tahun 2003, Martin menambahkan rekodnya dengan berenang sepanjang Sungai Parana, Argentina sejauh 1,930 km..Pada Jun 2004, Martin sekali lagi menjadi 'ikan' dengan berenang menyusuri Sungai Yangtze , China sejauh 6,300km!.

11. Keindahan petempatan air di Venice , Itali memang menakjubkan. Pemandangannya sangat menarik dan unik.Untuk Pengetahuan anda, Venice dibina di atas 118 buah pulau kecil dan disambungkan dengan 400 buah jambatan . Bagaimanapun , petempatan itu kini semakin tenggelam ke dalam air.

12. Lebah hidup sekitar 40 hari sahaja, kecuali pada musim sejuk, ia boleh hidup selama 3-6bulan

13. Di dalam darah ikan notothenia terdapat protein yang bertindak sebagai bahan antibeku bagi mengelakkan ikan tersebut daripada membeku di Lautan Antartika yang sejuk itu.


sumber rujukan
http://www.blogger.com/post-create.g?blogID=2207570000091577773

No comments:

Followers