Saturday, January 15, 2011

nasi dagang trengganu


kat malaysia ni ada dua jenis nasi dagang, satu nasi dagang kelantan, satu lagi nasi dagang terengganu, yang membezakannya adalah, nasi dagang kelantan ada beras merah, sementara nasi dagang terengganu berwarna putih

teringin nak makan,tc cuba lah buat sendiri....kalau tak ada beras nasi dagang, boleh sahaja campurkan beras pulut dan beras siam wangi tu

bahan yang diperlukan:
beras nasi dagang
santan secukupnya
garam
halba
halia, bawang merah dan bawang puteh - dimayang

rendam beras tersebut sekurang2nya 4 jam, tc kebiasaannya akan menambahkan garam kedalam air rendaman beras tersebut, bilas dan toskkan lalu dikukus....sehingga berasnya kembang


kemudian angkat, lalu digaulkan dengan santan yang telah dicampurkan dengan garam secukupnya, tambahkan halba, bawang merah dan bawang putih serta halia yang dimayang halus, gaul rata, kemudian dikukus sehingga nasinya tanak

ini lah rupanya nasi dagang tc yang dah siap dimasak


tc sajikan bersama dengan gulai ikan tongkol

2 comments:

Mohd Kamal said...

MasyaAllah orang johor pun sudah tere buat nasi dagang... hebat

tok_chik said...

hehehehehe
hendak seribu daya........

Followers