Thursday, July 4, 2013

pulut kelongsong

dikampung tc sekitar tahun 70an-80an jikalau ada majlis kenduri cukur jambul atau majlis perkahwinan pasti akan ada pulut kelongsong yang ditengahnya dicucukkan bunga telur.

bunga telurnya akan dibuat sendiri.  Pulutnya pula ada yang menggunakan pulut kuning ada juga yang menggunakan pulut bantai atau pulut pukul.
pulut bantai atau pulut pukul ni penyediaannya agak rumit tetapi rasanya memang sedap.  pulut dikukus kemudian dicampurkan dengan tahi minyak, untuk memastikan pulut dan tahi minyak sebati maka sudip besar yang seperti pengayuh sampan tu digunakan untuk memukul/membantainya.
dipukul kemudian dibalikkan dan proses tu dibuat berulang kali sehingga pulut dan tahi minyak sebati. cuma pulut bantai ni mudah basi.

sempena majlis persandingan anak saudara tc (mohd farhan) tc menyediakan pulut kelongsong untuk diberikan sebagai cenderamata kepada keluarga pihak perempuan.

masak pulut kuning, kemudian bungkus didalam kelongsong daun pisang, bungkus molek2, cucukkan bunga telur ditengahnya...............siappp




No comments:

Followers