Sunday, April 10, 2011

kari ayam beryourgt



tc memang tak pandai nak kasi resepi......hak ni berapa gram, hak nun berapa cawan, itu berapa sudu, bahan ni berapa kilo.
tc masak macam cara orang dulu, main agak2, main campak2.....ikut gerak hati

kali ni masak lauk kari ayam dengan yougrt


bahan2nya

ayam - anggaran 1 kg

3 sudu makan rempah kari
150ml yougrt tanpa perisa
250 gram bawang yang dijhadikan bawang goreng

kisarkan :
2" halia
7 ulas bawang puteh

rempah penumis
daun ketumbar
3 biji tomato
perahan air asam jawa
garam dan gula secukupnya


caranya
pijarkan minyak.......tumiskan rempah penumis, kemudian masukkan bahan kisar, tumis sehingga garing,
kecilkan api......masukkan rempah kari, gaul rata, tuangkan air asam jawa dan masak sehingga pecak minyak
masukkan ayam, goreng seketika dengan rempah,
masukkan air dan bawang goreng,
didihkan sehingga kuah sepruh pekat, masukkan daun ketumbar
apabila kuah hampir pekat, masukkan tomato yang dibelah empat, tambahkan garam dan gula secukupnya

3 comments:

cikmanggis said...

Salam Tok Chik.Apa khabar.Cm dok cari resepi Bika Ambon.Terjumpa kat blog TC ni.Alhamdulillah terima kasih.Insyallah Cm akan cuba resepi TC dalam masa terdekat.T.kasih:)

Mohd Kamal said...

nampak selera sangat

tok_chik said...

wkslm cm
cuma tc nak pesan...resepi bika ambon tc tu kawan dari indonesia yag kasi resepinya, buat kali pertama menjadi, bila dicuba kali kedua.........mengeciwakan....tak nak menjadi macam kali pertama...tc doakn muga2 percubaan CM menjadi

kamal...kalau dah rasa macam menyelerakan, apa lagi....sudi2kan

Followers